ARAÇ VE LASTİK UYUMU (ONAYLANMIŞ LASTİK ve EBADI/ÖLÇÜSÜ – HOMOLOGASYON)
Herhangi bir aracın altında kullanılan lastik için onay süreci hiç de küçümsenmeyecek kadar uzun olup, 24 ay – 36 ay kadar sürebilir.
Homologasyon süreci bir hedef mektubu ile başlar. Bu hedef mektubu araç üreticisi tarafından lastik üreticisi firmaya gönderilir ve burada, üretilen aracın özellikleri (ağırlık, jant çapı, hız ve benzeri) amacı ve hedefleri tanımlanır.
Nesnel amaçlar yani veriye dayalı ya da ölçülebilir hedefler, mesela farklı hızlarda fren mesafeleri veya hedef kilometre performansı olabilir.
Öznel hedefler (hissiyat, algı) ise aracın genel dengesinin ne şekilde olmasını istedikleri veya sürüş hakimiyeti olabilir.
Lastik üreticisinin Araştırma Geliştirme bölümünde, beklenen hedeflere ve performans kriterlerine göre lastiğin dizaynı üzerinde çalışmalar yürütülür. Bu kriterlere uygun şekilde üretilmiş olan örnek lastikler öncelikli olarak lastik üretici firma tarafından iç testlere tabi tutulur. Testler esnasında istikrar, çekiş gücü, direksiyon hakimiyeti, konfor, taban aşınması gibi birçok kriter değerlendirilir. Testler sonucunda iç onay almış olan örnek lastikler, araç üreticisi firmanın test pilotları vasıtasıyla, 3-4 ay aralıklarla örnek araç üzerinde değerlendirmeye alınırlar. Bu testler hem araç üreticisi hem de lastik üreticisi firmanın ortak gerçekleştirdiği testlerdir.
Araç üreticisinin test pilotlarının vereceği değerlendirme notları hem aracın hem de buna uygun olarak üretilmiş olan lastiğin geleceği için oldukça önemlidir. Çünkü çoğunlukla araç planlandığından farklı bir şekilde gelişir ve lastik, aracın gelişimlerine ve dengesine tamamen uyumlu hale getirilmelidir. Aracın ve lastiğin gelişimi paralel olmaktadır.
Elde edilen veriler ışığında nesnel performansların değerlendirilmesi yapılırken, öznel olan konfor, sürüş hakimiyeti veya araç dengesi gibi konular da değerlendirilir.
Tüm bu testler ve geliştirme sürecinin sonunda teknik homologasyon elde edilir. Lastiğin performansı, araç üreticisinden gelen talep mektubunda belirtilen amaca, yani nesnel ve öznel hedeflere ulaştığı performanstır.
Teknik homologasyonun ardından lastik için endüstriyel homologasyon alınması gerekir. Bu da test çalışmalarından endüstriyel üretime geçilmesi için gereklidir. Üretim ağındaki lastiğin test aşamasında kullanılan örneğine birebir benzer olması önemlidir.
Daha önce de ifade edildiği gibi tüm bu çalışmalar ve testler sonrasında araç üreticisi firma tarafından onaylanmış olan lastikler aracın beklenilen en iyi performansı verdiği lastiklerdir.
Seçimi yapılmış ve onaylanmış olan lastiklerin yanaklarında, araçla uyumlu olduğunu belirten ve araç üreticisi firmalara göre farklılıklar gösteren işaretlemeler bulunabilmektedir (MO, B, N0, V, «, …vb). Yanağında bu işaretlemelerden mevcut bulunan ve araç üreticisi firmanın ilgili araç için önermiş olduğu ölçü ile uyumlu olan lastikler, araçlarınız için en ideal olandır.
Araçla uyumlu olan lastik ölçüleri, aracınızın kullanım klavuzunda, kapı kilit yanlarında, torpido gözünde, bagaj kapağında kullanıcıların bilgisine sunulmaktadır. Bu ölçülerin haricinde lastik ölçü değişimleri araç üreticisi firma tarafından kabul edilmeyip, önerilmiyorsa tavsiye edilmez.
Çünkü;
Aracınız için en doğru lastik ve Ebadı/ölçüsü, araç firmasının belirlemiş olduğu lastiktir.